دمی با خود باش

همه ما انسان ها گاهی دچار روزمرگی میشیم و ممکنه از یاد ببریم که باید برای خودمون هم به اندازه کافی وقت بذاریم این موضوع در مورد مادران بیشتر خودش رو جلوه میکنه. فرض کنید مادری رو که مدام به این فکر میکنه غذا برای بچم چی درست کنم که دوست داشته باشه چه جوری براش به اندازه کافی وقت بگذارم چه جوری برای همسرم وقتم رو تنظیم کنم تا زمانی رو با هم بگذرونیم مدرسه بچم چی میشه تکالیفش رو چه جوری باید بنویسه آخر هفته دوست دارم خونه مادرم برم اما به بچم قول دادم ببرمش پارک.
شاید اون مادر دوست داشت که بشینه و برنامه مورد علاقه خودش رو نگاه کنه اما بچه ها دوست داشتن کارتون ببینند یا پدرشون دوست داشت اخبار نگاه کنه.
gift 300x191 - دمی با خود باش

 

میون این همه کار و مشغله که مدام بهش فکر می کنه اگر فرض کنیم مادری شاغل هم هست، این وضعیت براش سخت تر و سخت تر میشه. گاهی وقتا انقدر عصبانی میشه که دوست داره سر بچه ها داد بزنه و خودش رو خالی کنه و حتی وقتی فکر میکنه، نمیدونه این مسئله از کجا آب میخوره گاهی وقتا هم دلش میخواد بی دلیل بشینه و گریه کنه یا با خودش فکر میکنه “کجای این همه روزمرگی و دغدغه گم شدم؟”
دلش میخواد همون اندازه که برای دیگران وقت میذاره و براشون ارزش و احترام قائله بقیه هم درکش کنن و بهش احترام بذارن.
مامانای گل ما اگر خودمون رو دوست نداشته باشیم و به خودمون احترام نذاریم چطور میتونیم این انتظار رو از دیگران داشته باشیم؟
همیشه این رو در نظر داشته باشید که بچه ها و پدرشون یک مادر شاد و پر انرژی میخوان لطفاً برای خودتون هم به اندازه کافی وقت بذارید.
اجازه بدید دیگران هم یاد بگیرن گذشت کنن.
اونها هم بدونن اگر شما براشون زحمتی میکشید، این وظیفه شما نیست، لطف و محبتتونه.
636991424244922172 300x200 - دمی با خود باش

 

کارگاه های تابستانی مرکز مشاوره هیواد
مطالعه
توی این مطلب می خوام براتون چندتا تمرین بنویسم که با انجام دادنش در طول روز، و با در نظر گرفتن زمان کوتاهی میتونید حال بهتری داشته باشید. اینطوری کمتر عصبانی میشید کمتر دلخور میشید و احساس شادبودن بیشتری می کنید و در ضمن وقت با کیفیتی رو هم برای خودتون در نظر گرفتید.
اسم این تمرین ها رو میذاریم دمی با خودت باش هر تمرین رو طی یک روز انجام بدید امیدوارم همراه بشید و حس بهتری رو به خودتون هدیه کنید.
تمرین اول:
برای خودتون یک نامه بنویسید این نامه میتونه تشکر از خودتون بابت همه زحماتی که میکشید باشه یا نوشتن احساساتی که تا بحال سرکوبشون کردید.
این تمرین حس های متفاوتی رو توی افراد مختلف به وجود میاره. ممکنه شما وقتی دارید این نامه رو  می نویسید اشک هاتون جاری بشه یا اینکه انقدر ذوق کنید که تند تند بنویسید و ذهنتون جلوتر از قلمتون حرکت کنه…
مادری رو داشتم که بعد از نوشتن این نامه میگفت “احساس کردم به یک دوست قدیمی رسیدم که خیلی وقته ندیدمش انقدر تند می نوشتم که انگار دارم پرواز میکنم.” مطمئنم شما هم بعد از نوشتن حس بهتری خواهید داشت.
تمرین دوم:
امروز برای خودت آشپزی کن. چیزی رو که مدتهاست دوست داشتی بپزی اما فکر میکردی شاید دیگران دوستش نداشته باشن، با عشق بپز و از خوردنش لذت ببر.
قبل از خوردن غذا اول خوب به ترکیب رنگش نگاه کن بعد بوش کن. وقتی قاشق اول رو توی دهانت گذاشتی مزش رو با تمام جزئیات حس کن . سعی کن از همه چیز حسابی لذت ببری.
تمرین سوم:
امروز فکر کن یک مهمان عزیز داری. بهترین لباسی که خودت هم خیلی دوسش داری رو بپوش. ظرفهایی که قایم کردی توی کابینت و فقط برای مهمان بیرون میاری رو دریبار و یک میز خوشگل بچین و خودت رو به یک موزیک آروم دعوت کن.
لباسها و ظرفهای قشنگ که فقط برای احترام به دیگران نیست.
تمرین چهارم:
امروز وقتی رو برای پیاده روی در نظر بگیر. میتونی توی خونه با اپلیکیشن های مختلف نرمش کنی یا اینکه موزیک بذاری برای خودت و حسابی برقصی. یادت باشه موقع ورزش کردن یک نوشیدنی خوب که بهت بچسبه کنارت آماده داشته باشی،  حتماً موقع ورزش لازمت میشه. همه حواست رو بذار روی کاری که میکنی و به تمام حرکاتی که انجام میدی خوب دقت کن. دردی که موقع کشیدن دست به سمت راست یا چپ احساس می کنی، آرامش بعد از انبساط عضلات بدنت، نفسی که توی سینت حبس می کنی و…
تمرین پنجم:
امروز برو جلوی آینه بدن و صورتت رو خوب نگاه کن از ترک های روی شکم که بعد از بارداری روی پوستت نشسته از چین و چروک های روی صورتت تشکر کن این چین و چروک ها خاطراتی رو به یاد ما میارن  که شاید سالهاست فراموششون کردیم. خودت رو در آغوش بکش و بگو دوستت دارم.  ممکنه موقع انجام دادن این تمرین اشک بریزی، غمگین یا حتی هیجان زده بشی. ایرادی نداره. فقط نیازه که روی بدنت متمرکز بشی و خودت رو تحسین کنی.
تمرین ششم:
امروز فعالیت مورد علاقه ات را انجام بده این فعالیت میتونه کشیدن نقاشی، دوختن لباس، درست کردن کاردستی، لاک زدن،  کتاب خوندن، فیلم دیدن یا هر چیز دیگه ای باشه که به تو انرژی بده و از انجام دادنش لذت ببری.
روانشناسی 300x180 - دمی با خود باش
تمرین هفتم:
به خودت هدیه بده. این هدیه میتونه یه شاخه گل،  لباس جدید، گوشواره، لوازم آرایش یا چیزایی باشه که همیشه دوست داشتی بخریشون.
هدیت رو قشنگ کادوش کن و یک یادداشت محبت آمیز برای خودت روش بنویس.
تمرین هشتم:
به یک دوست قدیمی که مدت‌هاست ازش بی خبری زنگ بزن و باهاش صحبت کن. بهش بگو که چقدر دلتنگش بودی و چقدر دلت می خواست زودتر باهاش تماس بگیری. هدف از انجام تمرین هشتم، اینه که به خودمون یادآوری کنیم دلبستگی هامون کم نیستن و هستن آدم‌هایی که دلمون به حضورشون گرم گرمه.
تمرین نهم:
خودت رو به یک نوشیدنی دعوت کن. این نوشیدنی می تونه یک لیوان آبمیوه یک فنجون چای گرم، قهوه یا حتی یک لیوان آب باشه.
یادت باشه موقع انجام این تمرین هر عامل حواس پرت کنی رو از خودت دور کنی مثلاً تلفنت رو سایلنت یا تلویزیون روخاموش کن.
هدفمون اینه که زمانی رو به خودمون اختصاص بدیم و با نوشیدنی لذت بخشمون دقایقی رو تنها باشیم.
میتونید یک لیست جدید از تمرین های دمی با خود باش تهیه کنید و برای روزهای آینده تمرینات جدیدی که به شما احساس آرامش و ارزشمندی بیشتری میده در نظر بگیرید.
نگار صادقی
روانشناس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *